Hoe werkt de Overstapservice van banken?

Je wilt overstappen naar een andere bank? Dan is het interessant om de Overstapservice van je nieuwe bank eens goed te bekijken.

Banken werken onderling samen om overstappen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Daarvoor hebben ze de Overstapservice bedacht.

Deze dienst is gratis en kan je een hoop werk uit handen nemen. Sommige banken helpen je ook weer net iets anders dan de andere, de service verschilt hier en daar.

Wat wordt er meestal wel geregeld en wat niet?


Alleen voor betaalrekeningen

De Overstapservice is op de eerste plaats alleen bedoeld voor betaalrekeningen, zowel particulier als zakelijk. Je huidige bankpassen kun je niet meenemen naar je nieuwe bank.

Dit geldt ook voor creditcards. Tenzij je een bankonafhankelijke creditcard hebt zoals de Visa World Card, de Mastercard Classic, de ANWB-creditcard of een kaart van American Express. Die kun je behouden en koppel je simpel aan je nieuwe betaalrekening.

Je moet de overstap zelf aanvragen. Meestal kun je bij het openen van je nieuwe bankrekening aangeven dat je van de service gebruik wilt maken.

Zodra je dat hebt gedaan en het speciale overstapformulier hebt ingevuld en opgestuurd, gaat er na ongeveer een week een overstapperiode van 13 maanden in.

Je oude bankrekening blijft in deze periode bestaan, naast je nieuwe bankrekening. Je betaalt echter alleen nog voor de nieuwe rekening. Als iemand iets naar je oude rekening overschrijft, komt het vanzelf op je nieuwe rekening terecht.

Na deze overstapperiode regelt je oude bank niets meer voor je. Je krijgt een maand voor het einde van de overstapperiode nog een bericht hierover.


Wat regelt de Overstapservice voor jou?

Automatische incasso-opdrachten worden vanzelf overgezet naar je nieuwe betaalrekening. Je nieuwe bank zorgt ervoor dat alle incasseerders je nieuwe rekeningnummer krijgen.

De betaling van je huur, energierekening en zorgpremie gaat dus ongemerkt door, als je dat allemaal automatisch laat afschrijven.

Het bankrekeningnummer op acceptgiro's, als je die nog gebruikt, mag je aanpassen: streep het oude rekeningnummer gewoon door en schrijf het nieuwe nummer op de acceptgiro.

De oude bank stuurt je bovendien een lijst van alle periodieke overschrijvingen. Bijvoorbeeld de contributie van de fitnessclub of het maandelijkse kleedgeld voor je kinderen. Deze overschrijvingen kun je vervolgens zelf opnieuw instellen in je nieuwe internetbankieren.

Alle wijzigingen die het gevolg zijn van het overstappen worden duidelijk aangegeven op je nieuwe afschriften, met een aparte vermelding. Zo weet je precies welke betalingen met de Overstapservice zijn omgezet.


Wat moet je zelf regelen?

Je moet een paar zaken zelf regelen, naast de eerder genoemde overschrijvingen. Bijvoorbeeld het aanvragen van (extra) bankpassen en creditcards (mocht je geen bankonafhankelijke creditcard hebben) of de mogelijkheid om rood te staan. 

Alle zaken die niet standaard in je nieuwe betaalpakket zitten dus, maar die je wel zou willen hebben. Maar je nieuwe bank zal je waarschijnlijk alle voor de hand liggende opties al meteen aanbieden.

Attendeer vervolgens ook iedere instantie waarvan je geld ontvangt erop dat je een nieuwe betaalrekening hebt.

Denk hierbij aan je werkgever of uitkeringsinstelling (UWV, gemeente), je kinderbijslag (SVB) en natuurlijk de Belastingdienst voor je toeslagen en voorlopige teruggaaf. Je krijgt bij de Overstapservice een set overstapkaarten die je kunt rondsturen.

Je hebt hier 13 maanden de tijd voor. Doe het liever meteen in één moeite, het is binnen een halfuurtje geregeld.

Heb je tot slot een online spaarrekening bij een andere bank, denk er dan aan dat je de tegenrekening wijzigt. De nieuwe bankrekening is je nieuwe tegenrekening. Dit moet je ook doen als je een van bovengenoemde creditcards hebt. Die is namelijk aan je bankrekening gekoppeld.


(© Bankenvergelijking, 2018)

 

Lees ook: Welke bank helpt je het best met overstappen?