ASN Bank stopt met Twitter

Ton Hermans

17/06/2020

ASN Bank stopt helemaal met Twitter. De bank meldt dat zelf in een tweet, die veel verbazing wekt bij klanten op het sociaal netwerk.

"Wij zijn niet meer actief op Twitter. Wil je ons volgen? Dat kan via LinkedIn, Instagram, Facebook en Youtube. En heb je vragen over je rekening of onze producten en/of diensten? Chat via http://asnbank.nl, of bel ons [..]". 

Zo lezen we in de laatste tweet, die vastgepind blijft boven aan de Twitterpagina van ASN. Dezelfde tekst fungeert momenteel als 'bio' van de bank.

Geen klantvragen via sociale media

ASN Bank besloot vorig jaar al geen vragen van klanten meer te beantwoorden via Twitter. Maar omdat de bank nog steeds aanwezig is op het sociale medium, blijven de klantvragen binnenstromen, zo leiden we af uit toelichtingen van de bank op het besluit.

"Op social media zijn wij voornamelijk in gesprek over onze duurzame missie. Op Twitter krijgen we vooral klantvragen. In 2019 kozen we ervoor om geen klantvragen meer af te handelen via Twitter. Doordat we er nog wel vindbaar zijn, ontstaat er verwarring. Vandaar dat we focussen op de social kanalen die zich het beste voor onze doelen lenen."

Aldus de officiële verklaring van het webcareteam van de duurzame bank.

Wel Facebook, Instagram en Linkedin

Klanten kunnen de bank dus wel volgen op alle andere grote sociale media. Waarom alleen Twitter in de ban wordt gedaan, blijft een raadsel. Veel klanten reageren dan ook teleurgesteld of zelfs boos.

Een aantal van hen merkt op dat ze Twitter juist prettiger vinden dan Facebook en Instagram, vooral qua privacy en vanwege de laagdrempeligheid.

Linkedin op zijn beurt is bedoeld voor wie zichzelf wil profileren om werk te vinden, en wie gepensioneerd is zit niet op dat netwerk, zo merkt één ASN-klant op. Een enkeling zegt zelfs te zullen stoppen met de bank.

ASN blijft alle reacties van twitteraars beantwoorden met dezelfde standaardtekst of variaties daarop, waaruit we concluderen dat de klantenservice een voorkeur heeft voor andere kanalen dan Twitter.

Mogelijk is het besluit een gevolg van de coronacrisis en beperkte bezetting daardoor. De laatste reguliere tweets over duurzame projecten en bereikbaarheid van de bank dateren immers van kort vóór de lockdown.

Hoe goed is de klantenservice van ASN Bank?

De klantenservice van ASN Bank werd door Bankenvergelijking – ook vlak voor de crisis – beoordeeld met rapportcijfer 7,5.

Wil je weten welke bank de beste klantenservice heeft volgens onze redactie? Lees dan dit verslag van onze meest recente test.

(door Ton Hermans, Bankenvergelijking, 17 juni 2020)

Lees ook:

Hoe scoren Nederlandse banken met hun klantenservice?