Meeste Europeanen verwachten overstap naar volledig digitale bank

Volgens Mastercard denken zes op de tien Europeanen dat ze in de toekomst zullen overstappen naar een digitale bank. Eentje zonder kantoren dus. In Nederland is die bereidheid een stuk kleiner, zo leert een nieuw rapport van de creditcardreus.

Nederlanders zijn relatief trouw aan hun huidige bank. Zes op de tien landgenoten denken dat ze hun financiële boeltje juist níet gaan verhuizen naar een onlinebank, weet Mastercard.

Dat wijkt behoorlijk af van de trend die het creditcardmerk heeft opgemeten in elf onderzochte Europese landen.

Wat is een digitale bank?

Bij een digitale bank of onlinebank (ook neobank genoemd) bankier je hoofdzakelijk of alleen via je telefoon. Een kantoor binnenwandelen kan niet, alles loopt via een mobiele app.

Die is vaak heel mooi en makkelijk te gebruiken, maar ook nuttig in het buitenland. Vooral omdat nieuwe banken internationale betalingen simpeler maken en daar minder kosten voor aanrekenen.

Enkele bekende neobanken zijn het Duitse N26, de Britse instellingen Revolut, Monese en Monzo en het Nederlandse Bunq. De eerste maakte vorige week bekend dat het al 3,5 miljoen klanten heeft verwelkomd in 24 Europese landen.

Jongeren staan open voor neobanken

Het meest open voor nieuwe digitale banken staan jongeren tussen 18 en 29 jaar, de zogenaamde millennials. Zij hebben vaak nog geen bestaande relatie met een traditionele bank.

Aan de andere kant van de Noordzee, waar de meeste van de nieuwe banken vandaan komen, is 12 procent van alle Britten inmiddels al volledig overgestapt naar een digitale bank, zegt de financiële vergelijkingssite finder.com.

Dat is al erg veel, maar de helft van hen houdt wel minder dan duizend pond aan op zo'n rekening. De apps worden vooral gebruikt voor alledaagse, kleine uitgaven.

Al je bankrekeningen in één overzicht

2019 is het jaar van PSD2 en open banking. De meeste Europeanen weten nog niet goed wat dat precies inhoudt. Maar ze staan wel open voor de nieuwe financiële diensten die deze Europese wetgeving met zich meebrengt.

Open banking betekent onder meer dat traditionele banken verplicht zijn jouw betaalgegevens te delen met nieuwe technologiebedrijven, als jij dat graag wil.

Hierdoor wordt het bijvoorbeeld mogelijk om één overzicht te maken van alle betaal- en spaarrekeningen die je aanhoudt bij verschillende banken. Dat laatste kon een halfjaar geleden nog niet. Liefst 13% van de Europeanen maakt al gebruik van een app die dat doet, zegt Mastercard.

Andere voordelen van open banking zijn dat apps je uitgavenpatroon analyseren en toekomstige uitgaven kunnen voorspellen. Vooral jongeren blijken dit prettig te vinden.

Nederlanders tevreden over internetbankieren

Als het onderzoek van Mastercard klopt, staan Nederlanders dus nog een beetje terughoudend tegenover deze ontwikkelingen.

Ze zijn behoorlijk tevreden over internet- en mobiel bankieren, zo bevestigde een nieuw onderzoek van de Consumentenbond deze maand.

Alleen de toenemende kosten van traditionele banken snappen we met z'n allen niet, terwijl hun service alleen maar minder wordt. Maar dat is nog geen reden om massaal over te stappen naar digitale banken, die vaak een gratis betaalrekening bieden.

SNS wil méér persoonlijk contact

Misschien vinden Nederlanders persoonlijk contact toch wel prettig. De neobanken hebben nog geen gezicht. Je kunt ook geen Nederlands tegen ze praten, zelfs niet bij Bunq. Alles moet in het Engels, of eventueel Frans, Duits of Spaans.

SNS Bank maakte vorige week bekend dat het juist weer meer face-to-face contact met de klanten wil gaan bieden. De klantenservice via callcenters wordt minder en de SNS-winkels in stadscentra krijgen weer meer personeel, zo kondigt moederbedrijf De Volksbank aan.

Kwart van de kantoren is verdwenen

Daarmee lijkt Nederland opgeteld een beetje tegen een internationale trend in te gaan. De afgelopen tien jaar verdween liefst een kwart van de Europese bankkantoren, berekende het in Amsterdam gevestigde advieskantoor A.T. Kearney.

In ons land zijn er op dit moment in totaal nog zo'n 1.500 bankkantoren over, volgens tellingen van DNB. Tien jaar geleden waren dat er nog 3.500. Dat is dus een bovengemiddelde afname. Mogelijk dat SNS dit een beetje kan corrigeren.

A.T. Kearney voorspelt echter dat in de komende vijf jaar één op de tien banken – let wel, banken en niet bankkantoren – zal verdwijnen door de opkomst van digitale banken.

"Alleen maar kantoren sluiten is een kortetermijnoplossing waar je het niet mee redt", zegt deze onderzoeker. "Gevestigde banken zullen meer vernieuwende diensten en producten moeten lanceren, willen ze overleven", zo waarschuwt hij.

De digitale banken bieden over vier jaar onderdak aan zo'n 85 miljoen Europeanen, voorspelt het Amsterdamse onderzoeksbureau.

(door Ton Hermans, Bankenvergelijking, 25 juni 2019)


De beste digitale bankrekeningen: vergelijking


Lees ook deze artikelen:

Gratis bankrekeningen: voor- en nadelen
* Wat kun je allemaal met N26?
* Wat is Transferwise en hoe werkt het?