Veel vertrouwen in sparen en betalen

De Nederlandse consument vertrouwt banken nog altijd goed als het gaat om betaal- en spaarrekeningen. Althans, dat zegt een enquête die de Nederlandse banken zélf lieten doen.

De Nederlandse Vereniging van Banken lanceert deze week haar eerste editie van de Vertrouwensmonitor Banken. Dat moet een jaarlijkse peiling worden van consumententevredenheid.  

Op basis daarvan willen banken verbeteringen doorvoeren en uiteindelijk hun imago opvijzelen. Want dat heeft de nodige schade opgelopen door de financiële crisis. De vereniging laat deze peiling uitvoeren door marktbureau Gfk. 

Wantrouwen rond hypotheken 

Uit de eerste rondvraag komt naar voren dat het algemene vertrouwen in banken nog laag is. Vooral het product hypotheken is daar debet aan.  

De consument beoordeelt de bijhorende dienstverlening met het cijfer 2,8, op een schaal van 1 tot 5. Net een onvoldoende dus. Bankklanten zijn vooral ontevreden over afhandeling van betalingsachterstanden. 

Betalen en sparen 

Ook de bankensector als geheel krijgt een 2,8. Maar alleen kommer en kwel is het zeker niet. Over betalen en sparen bijvoorbeeld zijn consumenten dik tevreden. Beide producten worden beloond met een 4,4.  

Over lenen en beleggen mopperen klanten ook niet erg. Allebei scoren een 3,3. Toch haalt ABN Amro een flinke onvoldoende met zijn leningen. ING op zijn beurt doet het niet goed met beleggen. 

Tot slot blijkt dat consumenten hun eigen bank beter vertrouwen dan andere banken. Dat is vooral bij klanten van Triodos  Bank zo. Triodos krijgt van zijn klant het hoogste vertrouwenscijfer: een 4,1. 

De Nederlandse bankenclub heeft deze bevindingen gisteren overhandigd aan minister Dijsselbloem van Financiën. 

(door Ton Hermans, 29 september 2015