Waarom jongeren liever een onlinebank willen

Jongeren hoeven niet zo nodig een traditionele betaalrekening bij een grote bank. Ze kiezen liever voor een digitale mobile-only bank met een geavanceerde betaalapp. Dat blijkt uit een Brits onderzoek.

In Engeland wordt elke zes seconden een nieuwe bankrekening geopend. Jongeren doen de meeste aanvragen, zo blijkt. En zij beperken zich ook niet tot één rekening.

Een derde van de jongeren tussen 18 en 37 jaar opende in de afgelopen vijf jaar minimaal twee accounts. Dat weet onderzoeksbureau Censuswide, dat tweeduizend jongeren ondervroeg in opdracht van banksoftwareleverancier Crealogix.


Voorkeur voor mobile-only banken

Hierbij kiezen jongeren het liefst voor zogenaamde challengerbanks. Dat zijn nieuwe digitale banken die de traditionele banken uitdagen met vernieuwende rekeningen die je helemaal op je mobiele telefoon kunt beheren, en die daar ook speciaal voor zijn ontworpen en vormgegeven.

Bekende aanbieders zijn nieuwe banken als Monzo, Starling, Revolut (alle Brits) en N26 (Duits).

De laatste twee zijn ook in ons land actief, als concurrenten van de Nederlandse geestverwanten Bunq en Moneyou, die zich ook op jongeren richten.


Waarom digitale banken jongeren aanspreken

Een mobiele bankrekening biedt meestal niet alles van een 'oude' bankrekening. Omdat er geen kantoren bestaan, kun je bijvoorbeeld geen contant geld storten of hulp vragen aan een balie. Alles gaat online, via de app.

Maar andersom geldt eigenlijk hetzelfde. Mobiele banken hebben voordelen die traditionele banken niet bieden, of waar zij minder goed in zijn.

De nieuwe banken zijn op de eerste plaats geavanceerder, vinden jongeren. 83 procent van hen baseert zijn keuze voor een nieuwe rekening uiteindelijk niet op de bank zelf maar op features die ze graag willen.


Favoriete feature: het saldo voorspellen

De belangrijkste feature waar jongeren behoefte aan hebben is een app die voorspelt of je in je huidige bestedingstempo het einde van de maand haalt, tot je volgende loonbetaling. Een op de drie jongeren is bereid om te kiezen voor een bank die zo'n voorspelling kan bieden.

Mocht je minder uitgeven dan normaal, dan zou het handig zijn als het overschot automatisch wordt gespaard.

De helft van de jongeren onder 21 (Generatie Z) vindt het daarnaast erg belangrijk dat je de rekening zelf kunt blokkeren zodra je je betaalpasje kwijtraakt. Dit kan al bij de meeste banken, ook de traditionele.


Bestedingen in beeld

Ook vinden jongeren het nuttig wanneer hun bestedingspatroon wordt gevisualiseerd, zodat je in één oogopslag kunt zien waar al het geld naartoe gaat.

Overige gewenste functies zijn betalen aan vrienden, rekeningen splitsen, de mogelijkheid om je pincode te veranderen, realtime betaalalerts ontvangen en controle over de limiet voor rood staan. Dat laatste kan met de meeste mobiele bankrekeningen echter niet.

Minder belangrijk is aangeboden informatie over reis- en zorgverzekeringen. Waar de jonge banken juist vaak hun geld mee verdienen.


Gebruiksgemak het belangrijkst

Wat jongeren samengevat het allerbelangrijkst vinden aan een bankrekening is gebruiksgemak op een mobiele telefoon, met de nadruk op functionaliteiten en eenvoudig beheren van de rekening.

Ook in Nederland zijn diverse mobiele bankrekeningen verkrijgbaar. Voor een overzicht daarvan klik je hier.


Afgelopen met de oude banken?

Gaat iedereen dan overstappen naar een digitale bank en zijn de oude banken ten dode opgeschreven? Voorlopig nog niet, zo blijkt uit een ander recent Brits onderzoek.

Volgens bureau Finder hebben over vijf jaar zo'n 13 miljoen van de ruim 60 miljoen Britten een digital only-bankrekening. Echter de helft van de bevolking wil nog graag iemand persoonlijk kunnen spreken op een bankkantoor en zal niet overstappen. Ook al vinden ze een mobiele bankrekening gebruiksvriendelijker.

Ook wil niet iedereen er zijn salaris op ontvangen.

Ruim een kwart van diegenen die wel van plan zijn een mobiele bankrekening te openen denkt dat het daarmee gemakkelijker wordt om geld over te maken.

De kans dat jongeren zich massaal aansluiten bij neobanken is klein. Driekwart kiest nog altijd de bank van de ouders, zo weet onderzoeksbureau Capco.
 

(door Ton Hermans, Bankenvergelijking, 12 april 2019; bijgewerkt april 2020)