Vijf goede redenen om betaalrekeningen te vergelijken

Ton Hermans

21/06/2023

Wie een nieuwe bankrekening wil openen, doet dat niet meer automatisch bij de bank om de hoek. Grote kans dat die er niet meer is, namelijk. Online kun je prima zelf een keuze maken voor de bank die het beste bij jou past.  

En ook hoef je niet je hele leven lang dezelfde bank loyaal te blijven. Hier zijn vijf argumenten waarom je betaalrekeningen goed moet vergelijken. 

1. Jouw bijdrage aan de wereld 

Banken hebben een enorme impact op klimaat, planeet en samenleving. Al het geld dat mensen bij ze stallen, staat namelijk niet stil maar wordt aangewend voor investeringen in bedrijven, sectoren en landen. 

Het maakt nogal een verschil naar welke bedrijven de bank het geld – jouw geld – toeschuift. Zijn dat bedrijven die het milieu belasten, dierenleed veroorzaken of genders niet gelijk behandelen? Wordt er een bevolkingsgroep uitgebuit? Daar wil je niet aan bijdragen. Ben je er bewust van dat wantoestanden minder kans zullen maken wanneer banken ze niet financieren. 

De keuze voor je bankrekening is daarmee een van jouw belangrijkste bijdragen aan de leefomgeving en een betere en gezonde wereld.  

2. Bankrekeningen zijn niet allemaal hetzelfde 

Dacht je dat een bankrekening maar een bankrekening is? Dan heb je het mis. Betaalpakketten zijn allemaal anders samengesteld en kosten daardoor ook niet hetzelfde. 

Het is belangrijk dat je zoekt wat bij je past, zodat je niet onnodig betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Dit kun je het beste doen door bankrekeningen goed te vergelijken

3. Kosten kunnen enorm verschillen – vooral voor wie vaker in het buitenland is 

Ben je regelmatig in het buitenland? Of maak je vaak internationaal geld over? Dan is het misschien slim om een (extra) rekening te openen bij een neobank.  

Nieuwe digitale banken zijn internationaal georiënteerd en hebben meestal lagere of zelfs helemaal geen kosten voor omrekenen van en naar euro's. 

De grote, traditionele banken zijn gemiddeld het duurst met opslagen van bijvoorbeeld 1,2 procent (ABN Amro) of 1,4 procent (ING, Rabobank) boven op de wisselkoers. Bij veel nieuwe digitale banken zoals Bunq en Revolut is geld wisselen gratis. 

4. De kwaliteit van de klantenservice verschilt enorm 

Heb je een vraag of probleem, dan wil je natuurlijk snel geholpen worden. Het is prettig als jouw bank op verschillende manieren bereikbaar is en ruime openingstijden hanteert. 

Vind je het voldoende dat je geholpen wordt door een chatrobot in je bankapp? Of wil je toch liever telefonisch contact met een mens? 

Ook de kwaliteit van de service verschilt enorm per bank. Bankenvergelijking deed hier niet lang geleden uitgebreid onderzoek naar. Welke banken hebben de beste klantenservice? De resultaten van onze test vind je in dit artikel

5. Nuttige functies in de app kunnen je helpen 

Banken willen hun klanten graag helpen zicht en grip te houden op hun geld. Hoe ze dat doen, verschilt ook nogal. Het is bijvoorbeeld fijn als je in de app een online kasboekje kunt bijhouden, overzichten kunt opvragen, spaarpotjes kan aanmaken en spaardoelen kan opstellen. 

De nieuwe digitale banken leggen hier iets meer de nadruk op, maar ook de grote banken werken er hard aan. 

Ben je niet tevreden over de mogelijkheden die je huidige betaalapp biedt, of vind je het design saai of lelijk? Zoek dan een bank met een betere app.  

Vraag eens gewoon aan je familie of vrienden, dat zijn vaak de mensen die je het meest vertrouwt op hun oordeel. 

 

(Redactie Bankenvergelijking, 21 juni 2023; Foto: Shutterstock

 

Vergelijk hier de beste bankrekeningen van Nederland