ASN Bank is de klantvriendelijkste bank

In een grootschalig onderzoek naar klantenservice bij Nederlandse bedrijven komt ASN Bank uit de bus als klantvriendelijkste bank van Nederland.

ASN staat op nummer 4 in een nieuwe klantenservicehitparade die is samengesteld door adviesbureau KPMG. Vóór ASN eindigen achtereenvolgens cosmeticawinkel Lush (nr. 1), telecomprovider Simyo en onlinewinkel Bol.com.

Volgens KPMG vinden Nederlandse consumenten vooral integriteit, nazorg en persoonlijke aandacht belangrijk aan een professionele organisatie waar ze contact mee hebben. ASN Bank is hierin het best scorende financiële bedrijf van Nederland.

Financiële instellingen doen het niet slecht

Als het om waardering van klantgerichtheid gaat, hebben banken het extra moeilijk, stelt KPMG. Consumenten vergelijken de service van een bank namelijk niet met die van een andere bank, maar met wat ze gewend zijn bij bedrijven uit alle sectoren.

Banken kampen nog steeds met de nasleep van de financiële crisis, die een flinke deuk heeft geslagen in het vertrouwen van consumenten. Toch presteren financiële bedrijven bovengemiddeld vergeleken met de meeste andere sectoren, zo blijkt.

Focus op duurzaamheid

In de top 100 staan tien financiële bedrijven. ASN Bank is geliefd vanwege zijn focus op duurzaam bankieren. Ook weet de bank emotioneel een connectie te maken met zijn klanten.

Andere goed scorende financiële instellingen zijn de verzekeraars Univé en Centraal Beheer en betaaldienst Paypal. Overige banken in de top 100 zijn ING, Rabobank en SNS Bank. Zij staan op respectievelijk nummer 57, 58 en 59.

KPMG deed liefst 8 jaar lang onderzoek en bekeek in totaal 2.300 bedrijven.

(door Ton Hermans, Bankenvergelijking, 14 juni 2018, Bron: KPMG)