De strijd om de mobiele betaler

Apple kwam onlangs met een digitale portemonnee, in navolging van verschillende andere partijen wil het de verbindende schakel vormen bij het mobiele betaalverkeer. Apple sluit aan bij een lange stoet bedrijven die hetzelfde proberen. Omdat er inmiddels al zoveel partijen met oplossingen komen voor mobiele betalingen, hebben we hieronder een overzicht gemaakt:

Creditcardmaatschappijen

VISA, MasterCard en American Express hebben allemaal hun eigen wallet. Vooral in de VS is het gebruik van creditcards voor betalingen dominant, waardoor het gebruik van creditcards ook bij mobiele betalingen voor de hand ligt. Overigens bevatten de Wallets van andere partijen ook de mogelijk om te linken aan creditcards. Het gebruik van creditcards zal vermoedelijk niet wijzigen door de opkomst van Wallets. De stap van de creditcardmaatschappijen om met Wallets te komen lijkt daarom vooral een defensieve zet.

PayPal

Paypal is een zeer populaire betaaldienst met alleen al in Nederland een miljoen gebruikers. Ook op het mobiele internet is de betaaldienst van PayPal erg populair. Het enige probleem: PayPal is afhankelijk van telefoonaanbieders voor het installeren van betaalapps. Google weert op zijn telefoons betaalapps van andere aanbieders, waardoor PayPal maar zeer moeilijk te gebruiken is. Google is hier al eens voor op de vingers getikt. Maar een juridisch verbod duurt jaren, en dan is PayPal waarschijnlijk al lang niet meer relevant.

Banken

Nederlands hebben een relatief groot vertrouwen in hun bank, en daarom maakt het mobiele IDeal wellicht een grotere kans in Nederland dan bijvoorbeeld een Wallet van VISA. Het probleem is dat iDeal lokaal is, en hierdoor op lange termijn vermoedelijk te klein om te overleven. Aan de andere kant werken de grootste Nederlandse banken samen met andere Europese banken aan een pan Europees alternatief. Het voordeel van de banken is dat mobiele betalingen niet meer is dan een kleine verlengstuk vormt op hun overige betaalfuncties. De consumenten heeft nog altijd veel vertrouwen in hun bank voor het afwikkelen van betaalverkeer. Het enige probleem is dat banken sterk moeten bezuinigen en in Nederland het ontwikkelen van mobiele betaaloplossingen op de lange baan hebben geschoven.

Telefoonfabrikanten

Google lanceerde Google Wallet, maar moest onlangs lijdzaam toezien dat launching partner MasterCard met een alternatief kwam. Google Wallet lijkt nog niet echt van de grond te komen. Er wordt al openlijk gesproken over een flop... Ook blijkt uit surveys dat consumenten betaalsystemen van de telecomaanbieders minder vertrouwen dan die van bijvoorbeeld banken of creditcardmaatschappijen. Het is ook de vraag of telefoonfabrikanten apps van andere aanbieders mogen weren. Het doet denken aan het weren van alternateive internetbrowsers door Microsoft. Na jarenlang juridisch gesteggel is er nu bij het installeren van Windows in de EU een keuzemenu voor internetbrowsers. Het is de vraag of Apple dezelfde juridische strijd wil aangaan met de EU.

Telecomaanbieders

Andere telecompartijen zoals Vodaphone bieden ook betaalmogelijkheden via de maandelijkse factuur. Dit is een makkelijk systeem, omdat de telecomaanbieder al een klantrelatie hebben. Aan de andere kant hebben Telecombedrijven hebben in het verleden dubieuze SMS-diensten geen strobreed in de weg gelegd bij het laten afschrijven van dure, moeilijk opzegbare SMS-abonnementen. De vraag is of consumenten telecombedrijven nog wel vertrouwen voor het afwikkelen van mobiele betalingen.

Mobiel betalen in opkomst, maar nog steeds erg klein

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat het gebruik van een mobiele telefoon voor betalingen nog in de kinderschoenen staat. De enkele betaling die wordt verricht is bovendien meestal niet meer dan een liedje of bijvoorbeeld een game. Opvallend, dat vooral in opkomende landen het gebruik van de mobiele telefoon voor betalingen wel aanzienlijk is. Dit komt vooral omdat een andere betaalinfrastructuur ontbreekt. Daarom zal de acceptatie hier in Nederland pas gaan plaatsvinden als gebruikers duidelijk het voordeel en gemak gaan inzien, en niet meer bezorgd zijn over veiligheid.