Liever een gewone bank dan Google

Amper 1 op de 10 Nederlanders wil zijn bankzaken toevertrouwen aan een groot technologiebedrijf. Dat concludeert Visa Europe uit een onderzoek onder 1.000 consumenten.

Van Google, Facebook, Amazon en Apple is bekend dat ze graag toetreden tot het bankwezen. Maar de Nederlander zit daar nog niet echt op te wachten, als we Visa Europe mogen geloven. Het creditcardbedrijf liet adviesbureau Roland Berger onderzoek doen naar de digitale revolutie in bankieren door consumenten.

Veiligheid en persoonlijk contact belangrijk

Onze bankzaken onderbrengen bij een bekend internetbedrijf in plaats van een traditionele bank is voor 9 van de 10 Nederlanders nog een brug te ver, stelt Berger vast.

Hij zegt dat we meer waarde hechten aan persoonlijk contact dan aan innovatie. En nog belangrijker vinden we de veiligheid in de interactie met de bank. “Dit onderzoek laat zien dat consumenten nieuwe technieken wel op prijs stellen, maar dat veiligheid op één staat”, concludeert Daniel van Delft van Visa Europe.

Ook binnen kunnen wandelen in een bankfiliaal stellen we op prijs. Opvallend is dat juist jongeren dat benadrukken. Ruim de helft van de ondervraagden tot 29 jaar (57%) ziet niets in een uitsluitend digitale bank.

Nederlander stapt niet graag over

Daarmee lijkt de verwachte verstoring van het bankwezen door technologiebedrijven nog niet voor de deur te staan. Ook andere onderzoeken bevestigen dat.

De Nederlandsche Bank meldde vorige week dat met name vertrouwen en zorgvuldige omgang met persoonsgegevens voor consumenten de sleutelfactoren zijn om al dan niet over te stappen van bank. Die bevinding komt overeen met die van Berger.

Daar komt nog bij dat de meeste Nederlanders sowieso niet graag overstappen. Twee derde zegt níet van betaalrekening te willen veranderen. Ook al helpt je bank je daar tegenwoordig mee.

Slechts 2% van de Nederlanders wisselde afgelopen jaar van betaalrekening, zegt DNB. Voor spaarrekeningen is de overstapbereidheid het grootst: 4% deed het in 2015.

Nederlanders zien overstappen nog steeds als te veel gedoe. Vooral het gegeven dat je je bankrekeningnummer nog niet mee kunt verhuizen is een belemmering.

(door Ton Hermans, 6 januari 2016, Bronnen: Roland Berger; DNB, Foto: DNB)

Lees ook: Hoe werkt de overstapservice van banken?