Regels voor internetfraude - dit moet u weten

U bent slachtoffer van een digitale bankroof, vergoedt jouw bank dan de kosten? En geldt het eigen risico van 150 euro? Per 1 januari 2014 zou u dat precies moeten weten. De Nederlandse Vereniging van Bank (NVB) komt met veiligheidsregels die voor iedere bank geldt. Deze regels klinken vrij algemeen, maar zijn zo strikt gesteld dat het eigenlijk banken al snel een mogelijkheid geeft om niet te betalen.

Houdt u aan 5 regels of u kunt fluiten naar uw geld

De banken hebben 5 regels opgesteld. U dient aan iedere regel voldaan te hebben anders kan de bank de kosten van de fraude volledig op u afwentelen. De bank kan zelf nog bepalen of u 150 euro eigen risico moet betalen. Dit betaalt u dus ook als u zich aan de regels heeft gehouden. Hier volgt nu een bespreking van de 5 regels in het kort:

1. Houd uw beveiligingscodes geheim

Dat klinkt heel logisch, het betekent wel dat al uw codes die u gebruikt voor het internetbankieren volledig geheim moeten zijn. U mag de codes dus niet opschrijven. En de codes mogen niet te makkelijk te raden zijn. In de praktijk blijkt alleen al dat zo'n 27% van door de gebruiker gekozen pincodes erg makkelijk te raden valt. Maar liefst 11% van de gekozen pincodes is "1234" (DataGenetics).

2. Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt

Belangrijk hierbij is, controleer of u de bankpas nog hebt. Als u in het buitenland bent, en u verliest een pas dan zal u waarschijnlijk binnen 24 uur de moeten blokkeren. Dit zijn de regels die gelden voor veel creditcards. Als u langer wacht kan de bank zeggen dat u nalatig bent geweest.

3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken

Een goede beveiliging lijkt redelijk, maar wanneer is de beveiliging goed genoeg? Op internet waren juist op dit punt veel kritiek (zie daskapital.nl, webwereld.nl). Het betekent in ieder geval dat als Microsoft volgend jaar de ondersteuning voor Windows XP staakt, u toch echt een nieuw besturingssysteem zal moeten kiezen. En, niet iedereen gebruikt nog een firewall of virusscanner. Vooral op mobiele toepassingen schieten de meeste gebruikers te kort. Je moet een virusscanner op je mobiel of tablet hebben en het apparaat moet beveiligd zijn. (en dus ook met een wachtwoord dat niet gemakkelijk te raden valt).

4. Controleer uw bankrekening

Dit klinkt redelijk, maar u dient wel bij internetbankieren iedere 2 weken alle afschriften te controleren. Dit lijkt niet een redelijke eis. Als je een papieren overzicht ontvang heb je namelijk na het overzicht nog twee weken. Je kunt met een papieren overzicht betalingen dus veel later nog terugdraaien. Vergelijkbaar geldt het met een gebruik van een creditcard. Ook dan krijg je meestal 2 weken na het afschrift de tijd om het te betwisten. Maar de transacties van een creditcard kun je ook voor het tijdstip van afschrift inzien. Het roept dan ook vraag op, of deze regel bij het gebruik van creditcards niet tegenstrijdig is.

5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op

Uiteraard is het bij twijfel of diefstal altijd het beste om direct de bank te bellen. Hoe eerder, hoe beter. Maar wat bedoelt de NVB met direct? Is dat binnen 24 uur? of 48 uur? Daarnaast vermeldt de NVB dat de bank dan uw rekening blokkeert. Betekent dat de schade ook voor dit moment wordt vergoedt? Waarschijnlijk geldt dan het eigen risico.

Coulance van de bank, bij kleine overtreding?

Uiteraard zal niet iedere bank werkelijk bij een kleine overtreding niets vergoeden. Als u onredelijk bent behandeld, dan kunt u de kosten aanvechten.


bronnen:
daskapital.nl
webwereld.nl

auteur: d.l.folkerts