Zakelijke klanten van ING gaan betalen voor witwascheck

Ton Hermans

19/01/2022

ING past op 1 april zijn tarieven voor zakelijke producten aan. Onder meer een losse zakelijke rekening en losse betaalpas worden duurder. Ook gaan zakelijke klanten meebetalen aan de witwascontrole die de bank moet doen.

Als je een zakelijke rekening opent, doet ING een uitgebreid klantenonderzoek naar je bedrijf. Vervolgens worden de transacties op je rekening gevolgd. Elke Nederlandse bank moet dat doen, het is een verplichting vanuit de overheid om criminaliteit zoals witwassen en financiering van terrorisme te voorkomen.

Tarieven verschillen per bedrijfsvorm

Normaal komen de kosten hiervan voor rekening van de bank. Maar ING heeft nu besloten om zakelijke klanten daar aan mee te laten betalen. Hoeveel dat is, hangt af van de rechtsvorm van het bedrijf.

Voor bv's gaat dit 7,50 euro per maand kosten. Dit geldt ook voor onder meer coöperaties en kerkgenootschappen. Stichtingen en verenigingen betalen 3 euro per maand.

Naamloze vennootschappen zijn met een maandelijkse 20 euro het duurst uit. Eenmanszaken, vof's en maatschappen tot slot hoeven niets te betalen.

De kosten zijn per bedrijf, niet per rekening.

Zakelijke rekening wordt duurder

Daarnaast verhoogt ING op 1 april de tarieven voor een losse zakelijke rekening en losse zakelijke betaalpas. De eerste kost voortaan 5,90 euro per maand in plaats van 4,90 euro nu. Voor de losse pas betaal je voortaan 1,50 per maand in plaats van 1,25.

Heb je daarentegen het Ondernemerspakket – waarin één rekening, één pas en internetbankieren via Mijn ING zijn inbegrepen – dan verandert er niets en krijg je met geen prijsverhoging te maken. Het tarief hiervoor blijft 9,90 euro per maand oftewel 118,80 per jaar.

Klanten die een losse rekening, pas en internetbankieren hebben, worden na 1 april automatisch overgezet naar het Ondernemerspakket, zodat ze niet méér gaan betalen.

Derde tariefwijziging in een jaar

Hiermee voert ING voor de derde keer binnen een jaar een tariefverhoging door. Particuliere klanten betalen sinds 1 januari al meer voor hun betaalrekening.

De bank zegt dat de kosten voor het onderzoeken van klanten en monitoren van transacties steeds sneller stijgen en dat zij zo lang mogelijk heeft gewacht met doorberekenen aan de klant.

De andere Nederlandse banken doen dit vooralsnog niet.

Meer over de nieuwste tariefwijzigingen vind je bij ING. Een review van zakelijk bankieren bij ING lees je hier.

 

(door Ton Hermans, Bankenvergelijking, 19 januari 2022; Bron: ING, Foto: Shutterstock)

 

Lees ook:

Bankieren bij ING opnieuw duurder