Zo herken je het echte bericht van de bank

José Mast

18/05/2021

Word je ook overspoeld met berichten over creditcards en bankpasjes die verlopen of waarvoor je je opnieuw zou moeten identificeren? Heb je er moeite mee om de echte berichten van de valse te onderscheiden? Let op dan op deze kenmerken.

Soms is het makkelijk. Dan krijg je een mailtje van een creditcarduitgever terwijl je helemaal geen creditcard bezit. Dan heb je er geen boodschap aan dat je creditcard zogenaamd binnenkort wordt geblokkeerd en dat je dat kunt voorkomen door op een link in het mailtje te klikken.

Maar als je wel klant bent bij de bank of financiële instelling waarvan het bericht afkomstig is? Hoe kun je dan weten of het bericht echt is?

1. Banken gebruiken geen druk

Nepmails dringen meestal aan op snelle actie. Je moet bijvoorbeeld voor een bepaalde datum inloggen, omdat anders je pas of je rekening wordt geblokkeerd.

Een bank benadert haar klanten niet op die manier. Je bank zal je altijd op tijd informeren. Een bank zal je er bijvoorbeeld niet pas een week van tevoren op wijzen dat je pas bijna verloopt. Als je altijd je mail en je post in de gaten houdt, kan er dus niet plotseling grote haast zijn.

2. Banken vragen nooit via mail om in te loggen

Inloggen bij de bank moet je alleen doen in de app of op de website van de bank zelf. Een bank vraagt niet om dat te doen via een link in de mail. Bij nepmails is zo'n vraag juist heel gebruikelijk.

Een nepmail kan ook beweren dat er online een belangrijk bericht voor je klaarstaat. Je hoeft alleen maar op een link te klikken en in te loggen.

Als er echt een bericht voor je klaarstaat, kun je dat zien als je zelf via de app of via internetbankieren inlogt zoals je gewend bent.

3. Banken vervangen betaalpassen automatisch

Is het tijd voor een nieuwe betaalpas? Dan zorgt de bank ervoor dat je die krijgt. Je hoeft die dus niet zelf aan te vragen of je oude betaalpas op te sturen. Een mail van de bank die aandringt op het aanvragen van een nieuwe betaalpas kun je dus negeren.

4. Banken mailen veel minder vaak dan oplichters

Er zijn zoveel nepmails in omloop, dat je waarschijnlijk vaker te maken hebt met een nepmail dan met een echte mail van de bank.

Houd er daarom altijd rekening mee dat een mail met je bank als afzender vals zou kunnen zijn. Dat is namelijk heel vaak het geval.

5. Banken verwijzen altijd naar een correct internetadres

Een link in een mail van de bank verwijst naar een de internetpagina van de bank zelf. Dat is bijvoorbeeld abnamro.nl of snsbank.nl.

Bij nepmails lijkt het internetadres vaak wel hierop, maar is het toch net even anders. Er staat bijvoorbeeld een streepje in dat er niet hoort of de naam van de bank komt pas na de eerste slash, zoals s.id/sns-nu. Je kunt dit adres pas zien als je je muis boven de link houdt. De tekst van de link kan wel het juiste internetadres vermelden.

Vraag om bevestiging!

Ben je er niet helemaal zeker van of een mail echt of nep is? Lees de mail dan rustig door, maar klik nergens op. Laat je niet misleiden door een vertrouwd logo en door taalgebruik dat precies past bij de bank. Oplichters doen hun uiterste best om de bank zo goed mogelijk te imiteren.

Kun je uit het uiterlijk en de toon van de mail niet opmaken of die nep of echt is? Kijk dan eens of de mail bekend is bij fraudehelpdesk.nl of kijk op de website van je bank of de nepmail daar wordt genoemd.

Weet je het nog niet zeker? Bel dan de klantenservice en leg daar je vraag voor. Als de mail echt van de bank afkomstig is, kan de klantenservice dat bevestigen.

(door José Mast, Bankenvergelijking.nl, 18 mei 2021; Foto: Shutterstock)

Lees ook:

Trap niet in valse sms'jes van banken

Een digitale bankrekening openen, hoe gaat dat?