
Hoe snel heb je een werkende bankrekening?
Snel een bankrekening nodig? Dan maakt het veel uit bij welke bank je een bankrekening aanvraagt, en hoe je dat doet.
Een bankrekening aanvragen gaat in de regel het snelst online of via een app. Maar de identificatie kan onverwacht veel tijd vergen. Daar speel je zelf ook een belangrijke rol in.
Slechts enkele minuten?
Bijna alle banken zijn op hun websites erg optimistisch over de snelheid en het gemak waarmee je bij hen een rekening opent. “Het aanmelden duurt slechts enkele minuten”, lees je bijvoorbeeld. Maar voordat je de rekening daadwerkelijk kunt gebruiken, ben je meestal een paar dagen verder.
Bankenvergelijking deed onderzoek naar de tijd die verstrijkt tussen de aanvraag en de beschikbaarheid van de betaalrekening via internet- of mobiel bankieren. De resultaten vind je in de tabel hieronder.
ING | 10 minuten |
Transferwise | 2 werkdagen |
ABN Amro | < 5 werkdagen |
Knab | < 5 werkdagen |
Triodos | < 5 werkdagen |
N26 | 2 - 5 dagen |
Rabobank | 4 - 5 werkdagen |
ASN Bank | 5 werkdagen |
SNS | 5 werkdagen |
Revolut | 10 minuten – 24 uur of langer |
Bunq | onbepaald |
Identiteit controleren
Hoe snel de aanmelding in de app ook gaat, daarna begint pas het intensieve karwei: de identiteit van de aanvrager controleren. Banken móeten dat doen, onder andere om witwaspraktijken tegen te gaan.
Verder noemen ze de veiligheid van de klant die zich aanmeldt als argument voor de controles. In de praktijk doelen ze hiermee op het geld van alle klanten samen, dat in gevaar zou kunnen komen als de controles falen en criminelen ongemerkt een rekening kunnen openen.
“Na je aanmelding controleren we je gegevens”, gaat Moneyou vrolijk door. “We doen ons uiterste best om dit binnen 4 uur te doen. Je kunt dus dezelfde dag nog gebruikmaken van je nieuwe betaal- en spaarrekening. Feest!” Een keiharde garantie dat je binnen 4 uur kunt bankieren geeft Moneyou dus niet.
De meeste grote banken nemen meer tijd voor de hele procedure. Bij ABN Amro kun je een rekening wel via de app aanvragen en krijg je dezelfde dag nog een bevestiging. Maar de rekening is pas te gebruiken als je ook de kaartlezer (e.dentifier) en bankpas in huis hebt. En dat is pas na een dag of vijf.
Internetbanken
Maar ook moderne onlinebanken als Knab, N26 en Bunq houden een slag om de arm, vanwege de verplichte controles.
In de chat zegt Knab afhankelijk te zijn van hoe snel zij eventuele extra opgevraagde documenten ontvangt. “Mochten er aanvullende documenten nodig zijn of vragen zijn, dan zullen we jou hierover mailen. Stel dat alle controles in één keer goed doorlopen worden, dan zal je een e-mail van ons ontvangen met de bevestiging dat de rekening actief is. Dan ontvang je binnen drie tot vijf werkdagen de bankpas en cardreader.”
Ook N26 en Bunq geven veiligheidscontroles de schuld van de uiteenlopende verwerkingstijden. Bunq gaat hierin zo ver dat het geen enkele deadline noemt, ondanks deze belofte op de website: “Met slechts je mobiel en ID heb je in vijf minuten al een Bunq-account. Geen kantoorbezoeken, geen gewacht, geen papierwerk.”
Traditionele banken: wachten op het pasje
De traditionele Nederlandse banken houden bijna allemaal een dag of vier, vijf aan voor het afronden van de aanvraag. Bij bijna allemaal moet je ook eerst een cardreader en bankpas thuisgestuurd krijgen voordat de rekening te gebruiken is.
De enige uitzondering is ING. Daar kun je een bankrekening aanvragen in de app en binnen tien minuten internetbankieren en mobiel betalen. Op de pinpas en pincode moet je vervolgens nog wel een paar dagen wachten, maar dat staat het online gebruik van je bankrekening niet in de weg.
ING garandeert deze snelheid alleen als je aan de voorwaarden voldoet. Je mag nog geen klant zijn bij ING, je moet een moderne Androidtelefoon hebben en je gaat de rekening alleen zelf gebruiken. Ook moet je 18 jaar of ouder zijn en in Nederland wonen.
Wat kun je zelf doen?
• Een bankrekening aanvragen gaat alleen snel als je foto’s en eventueel video’s van goede kwaliteit uploadt. Zorg dus dat het beeld van je identiteitsbewijs scherp is en geen hinderlijke schittering heeft.
• Houd je mail en berichten via de bankapp in de gaten. Als de bank vragen heeft over je aanvraag, zal ze je die ook online stellen. Hoe sneller je reageert, des te sneller gaat de procedure verder.
(door José Mast & Ton Hermans, Bankenvergelijking, 18 december 2019)